Wednesday 31 December 2014

Cerita taun baru



Kisah di sebalik lirik menceritakan tentang seorang yang periang, penyang kepada adik2, seorang yang tidak menyusahkan dan yang penting seorang yang hidup bergantung kepada ubat.




Kisah tahun baru ini sungguh menyayat hati aku dimana arwah terlalu rapat.. dan beliau popular dengan kebijaksanaannya. Periang. Den cepat penat.

Salah satu ayat yang masih mekar dalam ingatan.
Masa aku sem 3 dan die form 5
Aku: capiq besar nak jadi aper?
Capiq: hurm saya nak jadi doctor lah abg ekal. Sbb dpt tolong orang. Lagi satu capiq nk tolong family..
Aku: bukan capiq suke berniaga ker?
Capiq: haah tuh nak jugak. Tak salahkan…
Kami ketawa besar .. masa tuh kat rumah die. Saja dtg melawat.

Setiap kali aku jumpa die. Capiq sihat. Macam mana skrang. Dia jawap dengan tercungap2 hurm. Aku dah tahu dah tuh. Die mesti tgh sesak nafas. Btw kepada pembaca semua die nie ada penyakit kronik dibahagian paru2. Dan die hidup kene makan ubat setiap kali malam dan pagi. 




Kami pernah menyertai program under pum skolah. Dan aku diberi bilik sama dengan die. Bilik itu boleh buka aircond dan aku tiado dalam keadaan yang kurang selesa kerana hormatkan si arwah nie. (tak boleh sejuk)
Sebulum tuh juga. Tika die form 1 one die ada kawan baik nama die faris yang selalu mengusik die.  Aku sempat mengambil gmbar ketika die berada di dewan semasa persembahan tha phantom of the opera dimana beli bersama faris sedang menjaga  kawasan dewan(pengawas sekolah berpakaian pbsm) aku ambik gmbar die kerana aku nak ajak die masuk pangawas ict pada masa tuh.
Pada masa itu aku form 3 die form 2. Kami sama kelas dan berlainan sesi.. so setiap kali aku nak balik mesti ada die yang tercungap2 tunggu masuk ke kelas tu. Ada satu masa aku tgk dari luar kelas itu.. masa die belajar. Die terlalu focus. Sampai aku kat luar tingkap pown tak perasan… arwah suke main dota.1 pada masa tuh. Dengan gunakan labtop satu malaysia



 Hari berganti hari. Aku dpt bekersama dengannya. Dan aku sebagai penasihat program usahawan muda pum untuk memberi motivasi kepada kumpulan beliau. Dimana tika masa itu aku sedang menjalani peperiksaan jpj motor dan Alhamdulillah. Selepas tuh aku terus ke sekolah dan bergerak ke shah alam tuk melihat persembahan mereke membentangkan bajet bajet untng bersih pum sepanjang tahun (program pum).. pada malam itu aku baru sempat bertanya panjang kepada die tentang ape yang berlaku kpadanya. Tapi tuhlah die ada penyakit kronik paru-paru dan aku pula asthma. Memeng kene.
Selapas itu kami akrab.. aku selalu keruma nya tuk lepak dan berbual kosong. .



Sudah lama tak dengar nama nya tetiba nama nye di sebut di dlm wechat.  Dan die bagi tahu safiq. Jantung aku terus berdegup laju.. dan laju… aku macam nak jatuh. Jadi aku terus call cikgu zarinayati dan bagi tau die. Serta merta die bagi kebenranya.. hurm. Aku tak tahu nak cakap. Aper. Hanya aku rase nk balik dari poli terus kerumah die je tapi aku tak mampu. Aku hanya mampu sedekah

 al-fatihah. –al-fatihah—muhd safiq bin Rahman 1995-2014

Tahun baru yang menyedihkan. Semoga yang baca sama2 sedekahkan ya.