Monday 22 April 2013

EXAM HARI PERTAMA SEM 2


Hari Exam yang pertama aku, dan pertama aku tersentuh ketika aku dalam dewan besar di kampus aku. Selepas satu subject telah lepas, aku terlalu tension sbb bukan semua soalan aku dapat menjawab dengan betul.. aku keluar awal dalam pukul 1.00 tgh.. jadi aku sampai ke bilik dalam pukul 1.30 tgh dan pada masa yg sama aku balik terus aku solat zuhur, selapas itu aku mesej kedeua –dua phone parent aku dengan ayat
“ayah, ketas math mula pukul 2.30, tolong doa kan ekal ye” tapi ayah aku dah biasa dengan ayat tu, so takde lah balas
Then aku bagi mesej kat ibuku pula
“ibu, ekal karang ada periksa math dalam pukul 2.30ptg.. tolong doakan haikal ya”
So aku samsbung blaja dengan harapan doa  meraka sampai dan ditemani aku ketika menjawa
Exam pown mula:


Aku jawab soalan dengan lancernya, org kata soalan tuh susah. Tapi aku lancer menjawab, aku tak pikir ape2 masa tuh. Just buat sebaik mungkin soalan math tuh..
“baik sila habiskan ayat terakhir anda dan letakkan di penjuru meja ana” arahan pengawas peperiksaan
Aku dah sedia dan mengikat jawapan soalan serta jawapan. Lantas semua kertas mula dikutip, tapi aku sempat bergurau dengan pengawas peperiksaan dengan menanyakan soalan “kenapa soalan tidak boleh dibawa keluar puan” dengan senyum puan itu menjawab “ntahlah, atas arahan jabatan awak suruh kutip”…T_T haha.. so  paper aku pown di susun rapi di tangan die.
Aku ambik phone aku yg kat lantai sbbtak leh bawak masuk, jadi kene letak ke lantai, bile aku ambik  dan turn “on” phone  aku ada mesej
“ ASSALAMUALAIKUM, INSYAALLAH, HARI-HARI IBU DOAKAN ANAK IBU BUAT YG TERBAIK” 
Lantas aku mengeluarkan air mata aku dalam dewan peperiksaan, kerana selalunya ibu jarang balas mesej, dan susah nak ibu aku call atau mesej sbb kredit die tak selalu ada, selalu die mesti gune phone ayah aku, aku rase pelik… time tuh ayah aku bagi tau yg ibu  selalu support anak die, lebih2 lagi  anak die yg kedua dan yang terakhir pulak tuh, dapat sambung blaja, sbb ibu aku tak dapat sambung blaja sebab kedaifan keluarga nya. So aku tak henti bergenang air mata sepanjang kertas peperiksaan dikutip hingga aku mula manaip kisah ini… aku terus sedekah al-fatihah kat ibu bapa aku untuk permudahkan  segala urusan die kelak. Amin. Aku bersyukur. Bersyukur sangat2 dengan apa yg aku ada sekarang. …  The end..

No comments:

Post a Comment