Tuesday 2 April 2013

Di Hati Seorang Ibu


Cerita ini aku ingin kosngsikan kepada semua pembaca yang selalu bersama update di Blog isi hatiku ini kerana bagi aku, cerita ini banyak yang berlaku pada diri saya mahupun kamu.
Mana ibu bapa tak sayang anak mereka, itu yang ayah dan ibu aku luahankan pada aku ketika kecil lagi. Ini kerana aku dulunya agak kurang ajar dengan ibu bapa aku kerana jalous dengan aku dimana belanja  die lebih dari aku.. semua itu terjawab pada aku sekarang kerana aku dah mula paham kenapa belanja aku dengan abg aku bebeza, ini kerana aku duduk di sekolah harian, manakala abg aku bersekolah di sekolah menengah teknik jauh dari rumah aku. Kadang kala parent aku melawat dier jika berkesempatan.
Nak dipendekkan cerita kini aku pula yg duduk diasrama, tetapi sudah cecah 19 tahun bukan lagi keanak-anakan, bak kata org “ sudah boleh jadi bapa org dah” haha..  jadi aku pula yg jauh dari ibu bapa aku..
Baru-baru ini aku nak pulang kekampung halaman. Takde lah jauh sangat simpang sebelum ke perak dgn Kuala Lumpur je. Tapi bagi aku, itu sudah memadai dgn apa yg berlaku dgn abg aku.. sbb tak pernah jauh dari itu.. tapi korang paham2 lah sbb takde apa2 kat tempat aku nie.. jadi takde lah social.. ada nie hah. Blog nie je tempat aku bersocial.. haha..  jadi aku mula call rumah dimana hajat aku mahu pulang… bagi aku takde masalah untuk pulang sbb kederaan boleh aku cari. Jadi bila aku call ayah aku….
“ ayah ekal nak balik ar minggu nie, kalau takde aper rintangan belaku,” ayah aku menjawap “ haha.. balik lah takde sape nak larang.haha.. banyak keje nak buat nie.. ayah bukan nye paham pown tv baru nie” aku gelak dan Tanya balik” tv apa plak ayah… haha..” aku jawab  “ayah baru beli tv baru nie… “  ayah aku menjawab “perg yeke.. tape itu keje ekal..hal kecik je tuh.. haha…”
Tapikan selang beberapa hari tu aku call dan menyatakan aku tak dpt pulang pada hari tu.. jadi postpone sminggu.. dipendekan cerita lagi kira2 aku kat sini paling lama ar.. agak2 sebulan lebih..(cerita  seterusnya sambung Cuti Baru)
aku teringat apa yg dikata oleh ustaz aku tuh, ketika diberi tahu anak die dapat pulang yg dari tahfiz. Di mana diceritakan kat kelas yg hati ibu bapa sape yg tak tenang tgk anak die depan mata. Jadi aku pun dah mula sebak tetang apa yg dia cerita. 

cerita ustaz:
anak: ibu ekal pulang minggu nienya.
ibu: oh pulang naik ape?
Anak : naik bas kot. Tape ekal boleh balik sendiri
Ibu : oh yeke . elok2 ya ekal.;
Anak :ok. Jumpa ibu nanti ya…
Nampak mcm biasa kan sebenarnya hati ibu bukan mcm tuh, kata ustaz. Sebenarnya hati itu.. “bang anak kita nak balik nie bang.. nak buat apa.. makanan die mcm mana? tempat tidur tuh dah kemas ke belum?  Rumah tak kemas lagi? , kata ustaz macam putera raja nak balik. Begitu semangat die. Tetapi bila kita call balik yg kita tak pulang bersama keluarga, aku rase korang pown paham kan apa perasaan die.. mesti “ alah abg anak kita tak jadi balik lah, baru nak cium-cium die, kita pegi sana nak abg, biar ayang belaja minyak” [punya begitu hati ibu..] {kalau boleh anak ustaz balik terus nak ambik cuti} pada masa ini bergenang air mata aku dgn cerita ustaz sbb mungkin ibu bapa kita pown sama. Mau tak nya nikmat dapat mengeluarkan perkataan “ayah” dan “ibu” nie ketika meraka adalah.. masa tak de mcm mana nak sebut. Aku menangis keseorangan dalam hati, terus aku sedekahkan alfatihah kepada ibubapa aku.

Lagi satu cerita, hati ibu nie lembut. Dier tengah marah sekali pown. Kita pegi dekat die.. kita urut bahu die. Cair hati die… pada masatuh kita Tanya die..” ibu kenapa ibu marah2 nie? Pasti die bagi tau segala rahsia dia dgn kita. Itu yg berlaku pada aku ketika balik kerumah tempoh hari.. bukan nak belagak. Tapi aku dapat tahu kalau org tuh marah aku ke tak. Bagi aku juga lah ibu bapa nie kita kene jaga ikatan die jgn sampai bercerai, kalau dulu masa kecik kita nie kosong… kita ibu bapa kita bersama sbb meraka memikirkan kita yg masih kecil.. ketika kita dah besarnie lah kita kene jaga ikatan  ibu bapa sbb mereka nie sensetif tau. Semakin tua semakin cepat merajuk. Jadi kita kene pandai jaga hati org tua. Begitu juga aku cerita kan pada kawan baik aku. Die lebih banyak pengalaman dari aku. Aku tau die mcm mana… kan.

So Moral of story susah mana kita sekali pun, tension mana kita skali pown, dah couple dah khawin.. .. jangan sekali-kali meletakkan parent ditempat nombor dua. Awek ke betina kea pa ayam ke .. takyah letak selagi kita tak kawin.. itu pown nombor tiga.. anak nombor dua.. satu still parent kita bagi lelaki.. perempuan. Pertama adalah suami, kedua anak2, ketiga baru parent. Huhu.. hope enjoy.. senyum selalu. Emosi memainkan peranan penting supaya kita sihat selalu.. so senyum ya J xoxo publish…

No comments:

Post a Comment